Publikationen

Beiträge in Fachzeitschriften

2020

K. Wittek, F. Geiger, M.G. Justino Vaz, Characterization of the system behaviour of a variable compression ratio (VCR) connecting rod with eccentrically piston pin suspension and hydraulic moment support, Energy Convers. Manag. 213 (2020). https://doi.org/10.1016/j.enconman.2020.112814.

K. Wittek, F. Geiger, Betriebsverhalten längenvariabler Pleuelstangen, MTZ - Mot. Zeitschrift. 81 (2020) 74–79. https://doi.org/10.1007/s35146-020-0253-5.

K. Wittek, F. Geiger, Operating Characteristics of Variable Length Connecting Rods, MTZ Worldw. 81 (2020) 66–71. https://doi.org/10.1007/s38313-020-0253-3.

K. Wittek, F. Geiger, Innovative Betätigungskonzepte für längenvariable Pleuelstangen, MTZ - Mot. Zeitschrift. 81 (2020) 80–84. https://doi.org/10.1007/s35146-020-0317-6.

K. Wittek, F. Geiger, Innovative Actuation Concepts for Variable-length Connecting Rods, MTZ Worldw. 81 (2020) 70–74. https://doi.org/10.1007/s38313-020-0304-9.

2019

K. Wittek, F. Geiger, J. Andert, M. Martins, V. Cogo, T. Lanzanova, Experimental investigation of a variable compression ratio system applied to a gasoline passenger car engine, Energy Convers. Manag. 183 (2019) 753–763. https://doi.org/10.1016/j.enconman.2019.01.037.

2018

S. Mraz, M. Bargende, K. Wittek, Development of a measurement Technology in order to determine the dynamic behavior of a two-stage variable connecting rod, SAE Tech. Pap. 2018-01–50 (2018). https://doi.org/10.4271/2018-01-5002.

2017

K. Wittek, F. Geiger, J. Andert, M. Martins, Effects of variable compression ratio on a small bore boosted SI engine, SAE Tech. Pap. 2017-36–03 (2017). https://doi.org/10.4271/2017-36-0357.

2013

H. Kleeberg, D. Tomazic, J. Dohmen, K. Wittek, A. Balazs, Increasing efficiency in gasoline powertrains with a two-stage variable compression ratio (VCR) system, SAE Tech. Pap. 2013-01–02 (2013). https://doi.org/10.4271/2013-01-0288.

2012

R. Weinowski, K. Wittek, C. Dieterich, J. Seibel, Zweistufige variable Verdichtung für Ottomotoren, MTZ - Mot. Zeitschrift. 73 (2012) 388–392. https://doi.org/10.1007/s35146-012-0323-4.

Weinowski, R., Wittek, K., Dieterich, C. et al. Variable Compression Ratio for Gasoline Engines. MTZ Worldw 73, 28–32 (2012). https://doi.org/10.1007/s38313-012-0172-z.

M. Pischinger, D. Tomazic, K. Wittek, H.J. Esch, E. Köhler, M. Baehr, A low NVH range-extender application with a small V-2 engine - Based on a new vibration compensation system, SAE Tech. Pap. 2012-32–00 (2012). https://doi.org/10.4271/2012-32-0081.

2010

S. Pischinger, A. Sehr, G. Eisele, K. Wittek, Der Fünfzylindermotor als Variante zur Spitzenmotorisierung, MTZ - Mot. Zeitschrift. 71 (2010) 314–319. https://doi.org/10.1007/BF03225569.

Pischinger, S., Sehr, A., Eisele, G., Wittek, K. Five-cylinder engines as the top-of-the-range option. MTZ Worldw 71, 14–19 (2010). https://doi.org/10.1007/BF03227010.

2009

S. Pischinger, K. Wittek, C. Tiemann, Zweistufiges variables Verdichtungs verhältnis durch exzentrische Kolbenbolzenlagerung, MTZ - Mot. Zeitschrift. 70 (2009) 128–136. https://doi.org/10.1007/BF03225464.

S. Pischinger, K. Wittek, C. Tiemann, Two-stage Variable Compression Ratio with Eccentric Piston Pin, MTZ Worldw. 70 (2009) 20–27. https://doi.org/10.1007/bf03227930.

K. Wittek, C. Tiemann, S. Pischinger, Two-stage variable compression ratio with eccentric piston pin and exploitation of crank train forces, SAE Tech. Pap. 2009-01–14 (2009) 1304–1313. https://doi.org/10.4271/2009-01-1457.

2007

M. Houben, W. Bick, R. Thiel, H.P. Stöck, K. Wittek, Umsetzung innovativer Konzepte in die Serie, MTZ - Mot. Zeitschrift. 68 (2007) 784–793. https://doi.org/10.1007/bf03227437.

M. Houben, W. Bick, R. Thiel, H.P. Stöck, K. Wittek, Implementation of innovative concepts for mass production, MTZ Worldw. 68 (2007) 2–5. https://doi.org/10.1007/bf03226858.

Beiträge auf Fachtagungen

2019

K. Wittek, F. Geiger, J. Andert, Dyno-and vehicle testing of engines equipped with VCR conrods, in: 2nd Int. FEV Conf. - Var. Compression Ratio, Garmisch-Patenkirchen, 2019.

2017

K. Wittek, M.E.F. Geiger, J. Andert, The VCR connecting rod with eccentrically piston pin suspension - design evolutions and current status, in: 1st Int. FEV Conf. - Var. Compression Ratio, Garmisch-Patenkirchen, 2017.

K. Wittek, F. Geiger, Kinematik eines längenvariablen Pleuels mit exzentrischer Kolbenbolzenlagerung, in: 3. Dortmunder Symp. Bewegungstechnik, Dortmund, 2017.

K. Wittek, F. Geiger, J. Andert, Actuation and control of a 2-stage VCR Conrod, in: MMT TechDays 2017, Besancon, 2017.

2016

K. Wittek, F. Geiger, J. Andert, A promising solution for a variable compression ratio, in: Int. Congr. Engines, Fuels Combust., Belo Horizonte Brasil, 2016.

2014

U. Schaffrath, J. Dohmen, K. Wittek, Das 2-stufige VCR System der FEV GmbH – Herausforderungen in der Mechanik, in: 1st Int. Engine Congr., Baden-Baden, 2014.

2012

R. Weinowski, K. Wittek, B. Haake, C. Dieterich, J. Seibel, M. Schwaderlapp, CO2-potential of a two-stage VCR system in combination with future gasoline powertrains, in: 33rd Int. Vienna Mot. Symp. 2012,VDI Prog. Reports, Ser. 12, No. 749, Vienna, 2012.

K. Wittek, T. Spilker, P. Nagpal, M. Wilkes, Layout and optimization of a conrod with variable length as an enabler for variable compression ratio technique, in: 6. VDI-Fachtagung Zylinderlaufbahn, Kolben, Pleuel, Baden-Baden, 2012.

K. Wittek, Fuel Consumption Reduction Potential of a 2-Stage VCR System in Combination with Future Gasoline Powertrains, in: 10th SAE Bras. Powertrain Symp., Campinas Brasil, 2012.

K. Wittek, M. Podworny, J. Seibel, S. Pischinger, The Conflicting Demands of Thermodynamic Benefits and Costs for a Variable Compression Ratio, in: Int. AVL Conf. "Engine Environ., Graz, 2012.

2011

K. Wittek, M. Pischinger, P. Genender, F. Nysten, J. Andert, H.J. Esch, E. Köhler, M. Bähr, G. Schünemann, V2-range extender module with FEVcom – a barely noticeable companion in your electric vehicle, in: 1st Aachen Colloq. China “Automobile Engine Technol. 2011, Peking China, 2011.

2010

K. Wittek, K. Krebber-Hortmann, T. Dünschede, Zylinderkopfkonzepte für direkteinspritzende Ottomotoren mit kleinem Zylinderhubvolumen, in: 4. VDI-Fachtagung Vent. Und Zylinderkopf 2010, Würzburg, 2010.

M. Kalenborn, J. Dohmen, K. Wittek, Die Wälzlagerung im Verbrennungsmotor als Maßnahme zur Reduzierung des Kraftstoffverbrauchs, in: Int. AVL Conf. "Engine Environ., Graz, 2010.

2009

H. Kemper, T. Hülshorst, C. Bollig, K. Wittek, A. Sehr, J. Wolschendorf, K. Rzemien, E-Vehicles with Range Extender – Properties and Potentials, in: 18th Aachen Colloq. "Automobile Engine Technol., Aachen, 2009.

K. Wittek, J. Dohmen, F. Maassen, C. Ritterskamp, Auslegungswerkzeuge zur Reibungs- und CO2-Reduktion am Beispiel einer Komponentenentwicklung für ein VCR- System, in: ATZ/MTZ-KONFERENZ – REIBUNGSMINIMIERUNG 2009, Esslingen, 2009.

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