Curriculum Vitae (english)

Employment

Professor of Human Resource Management (tenured), Faculty of Business, Heilbronn University, Germany, since 2005

  • Since August 2021 Dr. Wilpers is a tutor of the German Academic Scholarship Foundation  
  • Member of the advisory board, Heilbronn University, since 2021
  • Director International Relations, Faculty of Business, since 2015
  • Flying Faculty, Vietnamnese German University, HoChiMinh City, Vietnam, since 2011
  • Lecturer GIU, Location Berlin, since 2022


Director Human Resources, denkwerk GmbH, Cologne, Germany 2000 - 2005

Manager, Human Resource Development, Zapp AG, Dortmund, Germany 1998 - 2000

Consultant, Personnel Selection, German Development Service (DED), Berlin, Germany 1997 - 1998

Project Manager, Longitudinal Marketing Study

Humboldt University Berlin, Germany 1996 - 1998

Lecturer and Research Scientist, Department Psychology, Humboldt University, Berlin, Germany 1994 - 1999

Education

Ph.D. (Psychology) Humboldt University Berlin, Germany

Dissertation Title: “The development of social relationships after the transition to university: Desire and reality”; Theses Advisors: Prof. Dr. Jens B. Asendorpf (Berlin), Prof. Dr. Barry Wellman (Toronto) 1999

Diploma (Psychology), University of Hamburg 1994

M.A. (Industrial & Organizational Psychology), Brooklyn College, CUNY, New York 1991

Publications (Selection)

see also Google scholar

Asendorpf, J.B. & Wilpers, S. (2000). Attachment security and available support: Closely linked relationship qualities. Journal of Social and Personal Relationship, 17,115-138.

Asendorpf, J.B. & Wilpers, S. (1999). KIT: Kontrolliertes Interaktions-Tagebuch zur Erfassung sozialer Interaktionen, Beziehungen und Persönlichkeitseigenschaften. Diagnostica, 34, 2, 82-94.

Asendorpf, J.B. & Wilpers, S. (1998) Personality effects on social relationships. Journal of Personality and Social Relationships, 74, 1531-1544. https://psycnet.apa.org/record/1998-02892-009

Asendorpf, J.B., Banse, R., Wilpers, S. & Neyer, F.J. (1997). Beziehungsspezifische Bindungsskalen für Erwachsene und ihre Validierung durch Netzwerk- und Tagebuchverfahren. Diagnostica, 43, 289-313.

Van Aken, M., Asendorpf, J.B.& Wilpers, S. (1996) Das soziale Unterstützungsnetzwerk von Kindern. Psychologie in Erziehung und Unterricht, Zeitschrift für Forschung und Praxis.,Vol.2, 43.

Monography

Wilpers, S. (1999). The development of social relationships after transition to university: Desire and reality. Kovac Verlag. Dissertation.

Wilpers, S. (1994). Eine Evaluation von Assessment Center Ergebnissen: Hindernisse der Nachbereitung bei der Beiersdorf AG, Hamburg. Unveröffentlichte Diplomarbeit, Hamburg.

Wilpers, S. (1991). How do organizations respond to diversity: A cross-cultural study between Germany and the United States. Unveröffentlichte Master-Thesis, CUNY; New York.

Other Publications (Selection)

M. Kohl, S. Zierhut, J. Lopitzsch, J. Fottner and S. Wilpers, "Socio-technical Qualification Modules for the Empowerment of Logistics Employees in the Technological Transition," 2021 IEEE International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management (IEEM), 2021, pp. 1485-1490, doi: 10.1109/IEEM50564.2021.9673016.

Wilpers, S, & Eisele-Wijnbergen, D. (2018). "Der Gender Pay Gap und die Entgelttransparenz." HR Roundtable News. 08/2018, S. 33-35. http://cmf.hamburg/hrrt/HRRT-News02-2018_web.pdf.

Wilpers, D. (2011). "Führen lernen". In Psychologiedidaktik und Evaluation VIII. Aachen: Shaker Verlag.

Wilpers, S. (2009)."Leadership Communication", ein Beispiel integrativer Lehre.In: Dillerup,R.; Haberlandt,K. & Vogler, G. (Eds.) Heilbronner Beiträge zur Unternehmensführung.S. 163-172.

Wilpers, S. (2009). Casetech: Erstellung und Nutzung von Fallstudien (Case studies) in den technischen Studiengängen der Hochschule Heilbronn. Psychologiedidaktik und Evaluation VII. Aachen: Shaker Verlag.

Wilpers, S. (2008). Erstellung und Nutzung von Fallstudien (case-studies) in den technischen Studiengängen der Hochschule Heilbronn. In: Forschungsbericht 2008 der Hochschule Heilbronn. Heilbronn: Institut für angewandte Forschung, S. 127-129.

Wilpers, S. (2007). Erstellung und Nutzung von Fallstudien (Case studies) in den technischen Studiengängen der Hochschule Heilbronn. In: Beiträge zum 7. Tag der Lehre. Ghd.Karlsruhe.

Wilpers, S. & Marsden, N. (2007): Lernbühnen im Studium. In: Krämer, M., Preiser, S. & Brusdeylins, K. (Eds.). Psychologiedidaktik und Evaluation VI. Göttingen: V&R unipress.

Wilpers, S. (1997). Mensch & Mobilität: Erhebung. Wunschauto, Markensympathie und Markenimage. Unveröffentlichter Projektbericht, artop e.V., Humboldt-Universität zu Berlin, 1998, (mit W. Scholl, H. Sydow, T. Bachmann, C. Dickmeis, J. Hüttner, D. Prasse, C. Röbke, B. Gawronski).

Wilpers, S. (1997). Mensch & Mobilität: Erhebung. Führerschein und Autoerwerb. Unveröffentlichter Projektbericht, artop e.V., Humboldt-Universität zu Berlin,1998, (mit W. Scholl, H. Sydow, T. Bachmann, C. Dickmeis, J. Hüttner, D. Prasse, C. Röbke, B. Gawronski).

Wilpers, S. (1997). Mensch & Mobilität: Erhebung. Fahrzeugbezogene Einstellungen und potentielle Kundengruppen. Unveröffentlichter Projektbericht, artop e.V., Humboldt-Universität zu Berlin, 1998, (mit W. Scholl, H. Sydow, T. Bachmann, C. Dickmeis, J. Hüttner, D. Prasse, C. Röbke, B. Gawronski)

Wilpers, S.(1997). Mensch & Mobilität: Erhebung. Die Bedeutung des Autos in der Freizeit und der sozialen Umgebung. Unveröffentlichter Projektbericht, artop e.V., Humboldt-Universität zu Berlin, 1998, (mit W. Scholl, H. Sydow, T. Bachmann, C. Dickmeis, J. Hüttner, D. Prasse, C. Röbke, B. Gawronski).

Publications of our team

Fernández-Raga M, Aleksić D, İkiz AK, Markiewicz M, Streit H. Development of a Comprehensive Process for Introducing Game-Based Learning in Higher Education for Lecturers. Sustainability. 2023; 15(4):3706. https://doi.org/10.3390/su15043706

von Boddien, Simone (2022). Begleitende Partner bei Auslandsentsendungen. Empirische Untersuchungen zum Anpassungsgeschehen und zur Einflussnahme auf den Entsendungserfolg. Dissertation. Springer Verlag

Talks (Selection)

Wilpers, S. (2024). Digitalisierung der Lehre im internationalen Vergleich. 27 Fachtagung der Gesellschaft für angewandte Wirtschaftspsychologie (GWPs) 22.02.2024-24.02.2024, ISM, Köln. ISBN: 978-3-95853-900-6

Wilpers et al. (2023). DigiMates: How to Implement a cost-effective game-based learning method in higher education. 32nd NICE Network Annual Meeting, Izmir, Turkey, June 14th 2023.

Wilpers, 2023. DIGITAL HR DEVELOPMENTS FROM 2000 TO 2023. 22.-23.February, 2023 SDMIMD, Institute for Management Development Mysore, India

Wilpers, S. (2023). The toolbox in digimates. 2. Digimates project meeting. Heilbronn University, 25.-27.01.2023.

Wilpers et al. (2022) GAMIFICATION IN HIGHER EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF THE DIGIMATES PROJECT.XIX Foro International Sobre Evaluaction de la calidad de la investigacion y la education superior (Fecies, 28.-30. September 2022, Spain)

Wilpers, S. (2022). The role of gamification in higher education from the perspective of the DigiMates project. 31st Nice network annual meeting. Riejka, 14. 06.2022, Croatia

Wilpers, S. & Streit, H., Stetter, S. (2022). The role of gamification in higher education. Digimates Project Meeting, University of Ljublijana, Lubjana , Slowenia, 15.-17. June 2022

Wilpers, S. & Streit, H. (2022). Gamification, Transnational Project Meeting, University of national and world economy, Sofia, Bulgaria, 29.05.-01.06.22

Wilpers, S. (2021). Innovations of online learning techniques: From gamification to collaborative tools. School of Academic Excellence: Values through Knowledge, Riga, Latvia (07.-08.10.21)

Wilpers, S. (2020). Strategisches Recruitment. DGFP, Erfa Gruppe Mannheim 10.11.2020

Wilpers, S. (2020).Digital Recruitment and Human Resource Management- Challenges during Covid-19. University of Johannesburg, Johannesburg, South Africa.21. September 2020

Wilpers, S. (2020). HR 4.0: Effective Digital Recruitment Practices across Generations - Lessons from Germany. Mysore, India. .

Wilpers, S. (2019). HR 4.0: Effective Digital Recruitment Practices across Generations - Lessons from Germany (2019). University of Johannesburg, Johannesburg, South Africa 16. October 2019

Wilpers, S. (2019). 3. Themenabend Rathaus Stuttgart:„Wie tickt die Generation Y und Z? Wie können junge Menschen als Mitarbeiter und Kunden gewonnen werden?“ Vortrag zu: „Recruiting im Jahr 2019: Gewinnung von Mitarbeitern auf einem leergefegten Arbeitsmarkt“. 12.11.2019.

Wilpers, S. & O’Carroll (2019). Innovative use of blended learning and virtual learning in teaching and student mobility, Nice network meeting, Gent, Belgium, 17.06.2019.

Wilpers, S. (2019). Effective digital recruitment practices across generations- Lessons from Germany. VGU, HCMC, Vietnam, 20.02.2019.

Wilpers, S. (2019). Retention & Onboarding. DGFP, Erfa Gruppe Karlsruhe, 24.09.2019.

Wilpers, S. (2019). Recruiting. Gewinnung von Mitarbeitern auf einem leergefegten Arbeitsmarkt. DGFP, Erfa Gruppe Karlsruhe, 12.02.2019.

Wilpers, S. (2018). Cross Cultural Training: Xiamen University, China, 22.11.2018.

Wilpers S. (2018). Short term international student exchanges: Impact on the development of competences. Nice Network, University of Newcastle

Wilpers, S. (2018). "Recruitment 4.0“. Erfa Kreis Mannheim, Deutsche Gesellschaft für Personalführung, 23.10.2018.

Wilpers, S. (2018). "Der Gender Pay Gap und die Entgelttransparenz." HR Roundtable. Stuttgart, 16.10.2018.

Wilpers, S. (2018.) Study tour with partners. Workshop. Nice Network Meeting, University of Northumbria, Newcastle, UK June, 2018

Wilpers, S. (2018). HR 4.0- International talent acquisition in the age of digitization- Lessons from Germany. Vaasa University, Vaasa, Finland. February 2018

Wilpers, S. (2017) Human Resource Management 4.0. Innovations for the future. Hong Kong Baptist University Studytour

Wilpers, S. (2017). HR 4.0- International talent acquisition in the age of digitization- Lessons from Germany. VGU, HCM City, Vietnam.

Wilpers, S. (2014)."Cross-cultural training ", Xiamen, University, Xiamen, China, May, 2014.

Wilpers, S. (2013). "Mensch ärgere Dich nicht oder warum manche Menschen immer gute Laune haben", AIM Kinder UNi,Ort: Albert-Schweitzer-Kinderdorf, Waldenburg, 20.03.2013

Wilpers, S. (2013)."Cross-cultural training in multi-cultural teams", Brooklyn College, New York, U.S.A. March, 2013.

Wilpers, S. (2008). The impact of achievement motivation on the development of job skills: First results from the longitudinal study “LEARN” at Heilbronn University. XXIX International Congress of Psychology ICP 2008, Berlin, Juli 2008.

Wilpers, S. (2008). Casetech: Erstellung und Nutzung von Fallstudien (Case studies) in den technischen Studiengängen der Hochschule Heilbronn. 7. Fachtagung für Psychologiedidaktik und Evaluation, Frankfurt, 02.-03.05.2008.

Newspaper (Selection)

Die Zeit, Lasst mich in Ruhe, 2017

Television

2024, Landesfernsehen (LTV): https://www.l-tv.de/mediathek/63090/Heilbronn_Hochschule_international_verzahnt.html

Membership

Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGFP)

•Fachgruppe Sozialpsychologie

•Fachgruppe Arbeits- und Organisationspsychologie

•Fachgruppe: Differentielle Psychologie, Persönlichkeitspsychologie und psychologische Diagnostik

Gesellschaft für angewandte Wirtschaftspsychologie, GWPs

EAIE 

Nice Network

Appraiser

Appraisor for the Accreditation of Bachelor and Master Programs in Business Psychology, AQAS.e.V.

Miscellaneous

Two wonderful sons and more connect me to Jörg Oechßler.