Curriculum Vitae (english)

Employment

Professor of Human Resource Management (tenured), Faculty of Business and Transport Management, Heilbronn University, Germany, since 2005

  • Member of the advisory board, Heilbronn University, since 2021
  • Director International Relations, Faculty of Business and Transport Management, since 2015
  • Flying Faculty, Vietnamnese German University, HoChiMinh City, Vietnam, since 2011


Director Human Resources, denkwerk GmbH, Cologne, Germany 2000 - 2005

Manager, Human Resource Development, Zapp AG, Dortmund, Germany 1998 - 2000

Consultant, Personnel Selection, German Development Service (DED), Berlin, Germany 1997 - 1998

Project Manager, Longitudinal Marketing Study

Humboldt University Berlin, Germany 1996 - 1998

Lecturer and Research Scientist, Department Psychology, Humboldt University, Berlin, Germany 1994 - 1999

Education

Ph.D. (Psychology) Humboldt University Berlin, Germany

Dissertation Title: “The development of social relationships after the transition to university: Desire and reality”; Theses Advisors: Prof. Dr. Jens B. Asendorpf (Berlin), Prof. Dr. Barry Wellman (Toronto) 1999

Diploma (Psychology), University of Hamburg 1994

M.A. (Industrial & Organizational Psychology), Brooklyn College, CUNY, New York 1991

Publications (Selection)

Asendorpf, J.B. & Wilpers, S. (2000). Attachment security and available support: Closely linked relationship qualities. Journal of Social and Personal Relationship, 17,115-138.

Asendorpf, J.B. & Wilpers, S. (1999). KIT: Kontrolliertes Interaktions-Tagebuch zur Erfassung sozialer Interaktionen, Beziehungen und Persönlichkeitseigenschaften. Diagnostica, 34, 2, 82-94.

Asendorpf, J.B. & Wilpers, S. (1998) Personality effects on social relationships. Journal of Personality and Social Relationships, 74, 1531-1544.

Asendorpf, J.B., Banse, R., Wilpers, S. & Neyer, F.J. (1997). Beziehungsspezifische Bindungsskalen für Erwachsene und ihre Validierung durch Netzwerk- und Tagebuchverfahren. Diagnostica, 43, 289-313.

Van Aken, M., Asendorpf, J.B.& Wilpers, S. (1996) Das soziale Unterstützungsnetzwerk von Kindern. Psychologie in Erziehung und Unterricht, Zeitschrift für Forschung und Praxis.,Vol.2, 43.

Monography

Wilpers, S. (1999). The development of social relationships after transition to university: Desire and reality. Kovac Verlag. Dissertation.

Wilpers, S. (1994). Eine Evaluation von Assessment Center Ergebnissen: Hindernisse der Nachbereitung bei der Beiersdorf AG, Hamburg. Unveröffentlichte Diplomarbeit, Hamburg.

Wilpers, S. (1991). How do organizations respond to diversity: A cross-cultural study between Germany and the United States. Unveröffentlichte Master-Thesis, CUNY; New York.

Other Publications (Selection)

Wilpers, S, & Eisele-Wijnbergen, D. (2018). "Der Gender Pay Gap und die Entgelttransparenz." HR Roundtable News. 08/2018, S. 33-35. http://cmf.hamburg/hrrt/HRRT-News02-2018_web.pdf.

Wilpers, D. (2011). "Führen lernen". In Psychologiedidaktik und Evaluation VIII. Aachen: Shaker Verlag.

Wilpers, S. (2009)."Leadership Communication", ein Beispiel integrativer Lehre.In: Dillerup,R.; Haberlandt,K. & Vogler, G. (Eds.) Heilbronner Beiträge zur Unternehmensführung.S. 163-172.

Wilpers, S. (2009). Casetech: Erstellung und Nutzung von Fallstudien (Case studies) in den technischen Studiengängen der Hochschule Heilbronn. Psychologiedidaktik und Evaluation VII. Aachen: Shaker Verlag.

Wilpers, S. (2008). Erstellung und Nutzung von Fallstudien (case-studies) in den technischen Studiengängen der Hochschule Heilbronn. In: Forschungsbericht 2008 der Hochschule Heilbronn. Heilbronn: Institut für angewandte Forschung, S. 127-129.

Wilpers, S. (2007). Erstellung und Nutzung von Fallstudien (Case studies) in den technischen Studiengängen der Hochschule Heilbronn. In: Beiträge zum 7. Tag der Lehre. Ghd.Karlsruhe.

Wilpers, S. & Marsden, N. (2007): Lernbühnen im Studium. In: Krämer, M., Preiser, S. & Brusdeylins, K. (Eds.). Psychologiedidaktik und Evaluation VI. Göttingen: V&R unipress.

Wilpers, S. (1997). Mensch & Mobilität: Erhebung. Wunschauto, Markensympathie und Markenimage. Unveröffentlichter Projektbericht, artop e.V., Humboldt-Universität zu Berlin, 1998, (mit W. Scholl, H. Sydow, T. Bachmann, C. Dickmeis, J. Hüttner, D. Prasse, C. Röbke, B. Gawronski).

Wilpers, S. (1997). Mensch & Mobilität: Erhebung. Führerschein und Autoerwerb. Unveröffentlichter Projektbericht, artop e.V., Humboldt-Universität zu Berlin,1998, (mit W. Scholl, H. Sydow, T. Bachmann, C. Dickmeis, J. Hüttner, D. Prasse, C. Röbke, B. Gawronski).

Wilpers, S. (1997). Mensch & Mobilität: Erhebung. Fahrzeugbezogene Einstellungen und potentielle Kundengruppen. Unveröffentlichter Projektbericht, artop e.V., Humboldt-Universität zu Berlin, 1998, (mit W. Scholl, H. Sydow, T. Bachmann, C. Dickmeis, J. Hüttner, D. Prasse, C. Röbke, B. Gawronski)

Wilpers, S.(1997). Mensch & Mobilität: Erhebung. Die Bedeutung des Autos in der Freizeit und der sozialen Umgebung. Unveröffentlichter Projektbericht, artop e.V., Humboldt-Universität zu Berlin, 1998, (mit W. Scholl, H. Sydow, T. Bachmann, C. Dickmeis, J. Hüttner, D. Prasse, C. Röbke, B. Gawronski).

Talks (Selection)

Wilpers, S. (2020). Strategisches Recruitment. DGFP, Erfa Gruppe Mannheim 10.11.2020

Wilpers, S. (2020).Digital Recruitment and Human Resource Management- Challenges during Covid-19. University of Johannesburg, Johannesburg, South Africa.21. September 2020

Wilpers, S. (2020). HR 4.0: Effective Digital Recruitment Practices across Generations - Lessons from Germany. Mysore, India. .

Wilpers, S. (2019). HR 4.0: Effective Digital Recruitment Practices across Generations - Lessons from Germany (2019). University of Johannesburg, Johannesburg, South Africa 16. October 2019

Wilpers, S. (2019). 3. Themenabend Rathaus Stuttgart:„Wie tickt die Generation Y und Z? Wie können junge Menschen als Mitarbeiter und Kunden gewonnen werden?“ Vortrag zu: „Recruiting im Jahr 2019: Gewinnung von Mitarbeitern auf einem leergefegten Arbeitsmarkt“. 12.11.2019.

Wilpers, S. & O’Carroll (2019). Innovative use of blended learning and virtual learning in teaching and student mobility, Nice network meeting, Gent, Belgium, 17.06.2019.

Wilpers, S. (2019). Effective digital recruitment practices across generations- Lessons from Germany. VGU, HCMC, Vietnam, 20.02.2019.

Wilpers, S. (2019). Retention & Onboarding. DGFP, Erfa Gruppe Karlsruhe, 24.09.2019.

Wilpers, S. (2019). Recruiting. Gewinnung von Mitarbeitern auf einem leergefegten Arbeitsmarkt. DGFP, Erfa Gruppe Karlsruhe, 12.02.2019.

Wilpers, S. (2018). Cross Cultural Training: Xiamen University, China, 22.11.2018.

Wilpers S. (2018). Short term international student exchanges: Impact on the development of competences. Nice Network, University of Newcastle

Wilpers, S. (2018). "Recruitment 4.0“. Erfa Kreis Mannheim, Deutsche Gesellschaft für Personalführung, 23.10.2018.

Wilpers, S. (2018). "Der Gender Pay Gap und die Entgelttransparenz." HR Roundtable. Stuttgart, 16.10.2018.

Wilpers, S. (2018.) Study tour with partners. Workshop. Nice Network Meeting, University of Northumbria, Newcastle, UK June, 2018

Wilpers, S. (2018). HR 4.0- International talent acquisition in the age of digitization- Lessons from Germany. Vaasa University, Vaasa, Finland. February 2018

Wilpers, S. (2017) Human Resource Management 4.0. Innovations for the future. Hong Kong Baptist University Studytour

Wilpers, S. (2017). HR 4.0- International talent acquisition in the age of digitization- Lessons from Germany. VGU, HCM City, Vietnam.

Wilpers, S. (2014)."Cross-cultural training ", Xiamen, University, Xiamen, China, May, 2014.

Wilpers, S. (2013). "Mensch ärgere Dich nicht oder warum manche Menschen immer gute Laune haben", AIM Kinder UNi,Ort: Albert-Schweitzer-Kinderdorf, Waldenburg, 20.03.2013

Wilpers, S. (2013)."Cross-cultural training in multi-cultural teams", Brooklyn College, New York, U.S.A. March, 2013.

Wilpers, S. (2008). The impact of achievement motivation on the development of job skills: First results from the longitudinal study “LEARN” at Heilbronn University. XXIX International Congress of Psychology ICP 2008, Berlin, Juli 2008.

Wilpers, S. (2008). Casetech: Erstellung und Nutzung von Fallstudien (Case studies) in den technischen Studiengängen der Hochschule Heilbronn. 7. Fachtagung für Psychologiedidaktik und Evaluation, Frankfurt, 02.-03.05.2008.


Membership

Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGFP)

• Fachgruppe Sozialpsychologie

• Fachgruppe Arbeits- und Organisationspsychologie

• Fachgruppe: Differentielle Psychologie, Persönlichkeitspsychologie und psychologische Diagnostik

Gesellschaft für angewandte Wirtschaftspsychologie, GWPs

EAIE 

Nice Network

Logo des Audits familiengerechte Hochschule. Die HHN ist seit 2005 zertifiziert.
Logo der weltoffenen Hochschulen gegen Fremdenfeindlichkeit
Logo der Charta der Vielfalt mit Stempel unterzeichnet
Logo der Hochschulföderation Süd-West (HfSW)